Szalotka

P1360098Szalotka to kolejna, trzecia już tegoroczna odsłona mojego balkonowego, szczypiorkowego szaleństwa. Szalotka to nie jest cebula. Szalotka to coś pośredniego pomiędzy cebulą, a czosnkiem. Szalotka ma wiele właściwości podobnych do czosnku. Inna nazwa szalotki to czosnek askaloński. Po łacinie szalotka to Allium ascalonicum.

Moja uprawa

Szalotkę kupiłam tuż po zasadzeniu dymki czyli pod koniec kwietnia. Szalotkę w przeciwieństwie do dymki sadzi się do końca kwietnia, tak więc z szalotką utrafiłam prawidłowo w termin sadzenia, chociaż na sam jego koniec. Kupiłam jedną siateczkę szalotki do sadzenia w sklepie ogrodniczym. Szalotka do sadzenia, zresztą do jedzenia też, jest droższa od cebuli dymki. Różnica jest całkiem spora. Za 5zł kupiłam siateczkę z bodajże dwunastoma szalotkami odmiany Primalys. W porównaniu do siateczki dymki z 200 cebulkami kupionej w podobnej cenie, szalotka wydała mi mi się bardzo droga.  Chciałam jednak spróbować jej uprawy na balkonie. Cebulki szalotki były znacznie większe od dymki i dodatkowo wyczytałam, że szalotka dzieli się tzn. z jednej cebulki wyrasta wiele nowych cebulek ułożonych dookoła macierzystej cebulki. Z tego powodu szalotkę wsadziłam do całkiem sporych doniczek po jednej cebulce do każdej doniczki. To była dobra decyzja. Szalotki wypuściły mnóstwo szypiorku, kilka z nich wsadzonych do mniejszych doniczek musiałam przesadzać do większych, aby dobrze rosły.

P1360106

Na pierwszym planie szalotka, z tyłu dymka

Szalotka kupiona w sklepie ogrodniczym podobnie jak dymka nie nadaje się do bezpośredniej konsumpcji, gdyż jest zaprawiona zaprawą nasienną przed patogenami i chorobami. Dzięki temu lepiej rośnie i nie choruje. U mnie na balkonie wszystkie wsadzone szalotki pięknie wyrosły bez żadnych problemów. Szczypiorek z szalotki próbowałam już w połowie czerwca, ale w zasadzie nie jadłam go. Miałam mnóstwo szczypiorku z dymki i póki co zajadałam się nim, a szczypiorek z szalotki póki co nadal sobie rósł. Około 10 czerwca szalotka zaczęła dzielić się. Widać to było po szczypiorku, który z jednej wiązki rozdzielał się na kilka osobnych wiązek.

P1360238P1360245

Metody uprawy

Szalotka to roślina wieloletnia co oznacza, ze może rosnąć w tym samym miejscu przez wiele lat bez wykopywania jej i chociaż macierzysta cebulka ginie co roku, to wytwarza kilka nowych cebulek dookoła siebie, z których w następnym roku wyrosną kolejne cebulki. Może kwitnąć, ale nie musi. Niektóre odmiany szalotki w ogóle nigdy nie kwitną. Są jednak też takie odmiany, które kwitną, w tym przypadku kwitną co roku.

  1. Odmiany kwitnące można uprawiać z nasion. Działają tu takie same zasady jak przy uprawie cebuli metodą 1. Pisałam o tym w poście Dymka. Ta metoda ze względu na pracochłonność i wysokie standardy stosowana jest przez plantatorów.
  2. Wszystkie odmany, kwitnące i niekwitnące można uprawiać poprzez wsadzenie do ziemi cebulek z poprzedniego roku. Tą metodę stosują działkowcy i wszyscy inni, którzy uprawiaja niewielkie ilości z uwagi na łatwość uprawy.

W zasadzie wystarczy zostawić kilka szalotek z poprzedniego roku i zasadzić je wiosną. Szalotka wytworzy wianuszek cebulek potomnych. Ten cykl powtarza się co roku. Można więc powiedzieć, że sposób rozmnażania szalotki jest bardziej podobny do sposobu rozmnażania czosnku niż cebuli. W praktyce lepiej kupić szalotkę do sadzenia w sklepie ogrodniczym z tego powodu, że kupimy cebulki dobrze przechowane i już zaprawione zaprawą nasienną. Dzięki temu nasze plony będą pewne i bardziej okazałe.

Moje plony

Szalotkę zaczęłam wyrywać do konsumpcji pod koniec czerwca, gdy skończyła mi się dymka. Odmiana, którą mam, z jednej wsadzonej cebulki wytworzyła do 8 cebulek potomnych. Cebulki potomne złączone są piętką tzn. mają wspólne korzenie, więc wyrywałam całą kępkę z jednej doniczki za jednym razem.

P1360268

Po oczyszczeniu kępki widocznej na zdjęciu uzyskałam 8 takich ładnych, białych cebulek.

P1360269

Miałam więc całkiem spore plony z jednej wsadzonej cebulki. Teraz już nie uważam, że szalotka do sadzenia jest dużo droższa od dymki. Z 12 wsadzonych cebulek szalotki uzyskałam prawie 100 cebulek ze szczypiorkiem. Szalotka smakuje inaczej niż dymka. Jest bardzo delikatna  i najbardziej lubię ją lekko podduszoną na maśle lub oliwie. Taka szalotka śwetnie podkreśli smak wielu dań. Szalotka duszona na oliwie jest też bardzo popularna we Francji. W ogóle szalotka jest bardzo popularna we Francji i najczęściej spożywana jest tam właśnie podduszona na oliwie.

Patrzę smętnie na coraz mniejszą ilość doniczek z szalotką na moim balkonowym regale. Szalotka osiąga w pełni dojżałość mniej więcej w połowie lipca i przed tym terminem na pewno całą ją zjem. Nie chcę czekać aż szczypior uschnie. Cebulki byłyby wtedy większe, ale ja wolę zjadać mniejsze cebulki z zielonym szczypiorkiem. Szczypiorek od szalotek to mój trzeci rodzaj szczypiorku na balkonie. Mam już plan na czwartą część balkonowego szczypiorniska, ale o tym innym razem.

Skomentuj

