Dymka

P1360149 — kopia

Sukces z uprawą cebul pędzonych na szczypiorek zachęcił mnie do dalszych eksperymentów z cebulami na balkonie. Zainteresowałam się dymką. Niestety dosyć późno zwróciłam uwagę na dymkę, bo dopiero pod koniec kwietnia, a dymkę sadzi się zazwyczaj pod koniec marca. W marketach ogrodniczych dymka była jednak nadal dostępna i skusiłam się na jedno opakowanie dymki.

Dymka to małe cebulki. Wypada tutaj powiedzieć co nieco o biologi cebuli. Cebula to roślina dwuletnia. Oznacza to, że cebula potrzebuje dwóch lat aby zakwitnąć i wydać nasiona. Łacińska biologiczna nazwa cebuli to allium cepa, po polsku ‚czosnek cebula’, a popularnie cebula zwyczajna. Wszystkie  odmiany cebuli to ten sam gatunek rośliny  czyli allium cepa. Nazwa ‚czosnek cebula’ wzięła się stąd, że cebula w systematyce roślin należy do rodzaju Alium czyli czosnek.

Metody uprawy cebuli

Cebulę uprawia się na kilka sposobów

  1. Z nasion wysiewanych bezpośrednio na pola. Ta metoda wymaga dobrego sprzętu i wielu zabiegów w trakcie uprawy, trwa też najdłużej, ale jest najtańsza i najczęściej stosowana na plantacjach cebuli. Cebulę zbiera się w pierwszym roku jej życia i to cebula uprawiana w ten sposób sprzedawana jest późną jesienią, zimą i wczesną wiosną.
  2. Z nasion wysiewanych do inspektów. Młode roślinki przesadzane są następnie na pola, gdzie dalej rosną. To również metoda stosowana przez plantacje cebuli. W ten sposb można uzyskać cebulę nieco wcześniej niż przy pierwszej metodzie
  3. Z dymki. Ta metoda wykorzystuje dwuletni cykl życia cebuli. W pierwszym roku sieje się cebulę z nasion, ale bardzo gęstso, tak aby nie mogła wytworzyć dużych cebul, tylko takie malutkie. Te malutkie cebulki nazywane są właśnie dymką.  Sadzi się je na drugi rok na wiosnę aby wyrosła z nich większa cebula. Nazwa dymka wzięła się stąd, że dawniej te malutkie cebulki były odymiane aby dobrze przechowały się do następnego roku. Cebulę z dymki często wyrywa się zanim osiągnie dojżałość, taką jeszcze białą ze szczypiorkiem i sprzedaje się ją pod nazwą dymka. Cebulę z dymki sadzi się głównie po to, aby uzyskać właśnie taką młodą cebulę ze szczypiorkiem. Oprócz plantatorów cebuli, cebulę z dymki uprawiają też powszechnie działkowcy, gdyż jest to najłatwiejszy sposób uprawiania cebuli w małych ilościach. Można wyrywać ją w miarę jak rośnie razem ze szczypiorkiem, a pozostałą część zasuszyć do późniejszego użytku.
  4. Czwarty sposób to również uprawianie cebuli z dymki stosowany przez plantatorów cebuli. Wsadzonym w drugim roku życia małym cebulkom pozwala się urosnąć do pełnego wymiaru, zakwitnąć i wydać nasiona. Jest to uprawa cebuli na nasiona, które będą w następnych latach użyte do metod 1 i 2. Przyjmuje się, że większe dymki używane są w metodzie 3, a mniejsze dymki sadzi się na  nasiona. Wynika to z tego, że im większą dymkę wsadzimy, tym uzyskamy z niej więcej szczypioru i większą cebulkę.

 Dla osób, które uprawiają małe ilości cebuli najłatwiejszą metodą uprawy cebuli jest sadzenie dymki czyli metoda 3, ale ograniczona tylko do drugiego roku. Polega to na tym, że kupujemy małe cebulki dymki do wsadzenia. Dymka jest powszechnie dostępna wiosną w sklepach ogrodniczych, więc z jej nabyciem nie ma żadego problemu. Kupują ją przeważnie działkowcy. Dymka sprzedawana w sklepach ogrodniczych nie nadaje się do bezpośredniego spożycia. Wynika to z tego, że  dymka przeznaczona do sadzenia jest zaprawiana zaprawą nasienną, aby ochronić ją przed patogenami znajdującymi się w glebie, chorobami i wirusami. Dzięki temu dymka lepiej plonuje, ładnie rośnie i nie choruje.

Moja uprawa

Wiosną w sklepach ogrodniczych znajdziemy dymki różnych odmian cebuli. Dymki sprzedawane są zazwyczaj w siateczkach po 100 lub 200 sztuk. Pod koniec sezonu wiosennego, gdy zainteresowałam się dymką, nie było już zbytniego wyboru, trafiła mi się siateczka zawierająca 200 sztuk dymki odmiany Stuttgarter. Ta odmiana tworzy duże, lekko spłaszczone cebule.

Na moim balkonie zdecydowanie nie mam miejsca na wychodownie 200 sztuk dużych cebul. Nie przejęłam się tym jednak zupełnie, gdyż dymkę kupiłam głównie po to aby jeść jej szczypiorek.

P1360139 — kopia

Moim celem było wychodowanie młodej cebulki ze szczypiorkiem, którą zamierzałam systematycznie wyrywać. Dwieście cebulek to naprawdę sporo. Z uwagi na ograniczoną ilość miejsca postanowiłam posadzić cebulkę bardzo gęsto ze świadomością, że przez to nie urośnie mi taka duża jak powinna, ale za to będę miała dużo szczypiorku. Dymkę posadziłam w trzech skrzynkach balkonowych 50 cm, a najmniejsze cebulki, które mi zostały wsadziłam do dwóch paletek po rozsadzie pelargoni.

P1360069

Dymkę wsadziłam pod koniec kwietnia czyli miesiąc później niż zaleca się sadzić dymkę. Niespodziewane ochłodzenie, które przyszło w tych dniach, było dla mojej dymki bardzo korzystne, gdyż dymka dobrze ukorzenia się w niższych temperaturach, gdy przyszły ciepłe dni, dymka miała już korzonki i szybko zaczęła wypuszczać szczypiorek. Wszystkie 200 cebulek, co do jednej, wypuściły szczypiorek i wkróce miałam zielony las szczypiorku.

P1360075

Najtrudniej jest czekać, aż szczypiorek urośnie. Na pocieszenie miałam szczypior z pędzonej cebuli. O szczypiorku z pędzonej cebuli napisałam post Pędzona cebula. W końcu jednak nadszedł ten czas, że codziennie zajadam się szczypiorkiem z dymki. Smak szczypiorku ze świeżo wyrwanej dymki jest bez porównania lepszy od szczypiorku z dymki z warzywniaka. Taki szczypiorek jest też bardziej delikatny od szczypiorku z pędzonej cebuli i chyba bardziej aromatyczny. Nie jest taki ostry, ale jest bardzo aromatyczny. Jajecznica na maśle ze szczypiorkiem z dymki to klasyk, którego nie można nie zjeść. Ja mogę jeść ją codziennie. Sezon na dymkę trwa u mnie w pełni i jeszcze nie wiem jak się zakończy, ale już teraz wiem, że warto było zainwestować 4,50 zł w siateczkę dymki do balkonowej uprawy.

Kilka lat temu na wakacjach w Turcji byłam zachwycona, że w Turcji jest tak dużo zieleniny do jedzenia. W naszym hotel też było bardzo dużo różnych zielonych listków do posiłków. Pisałam  o tym w poście Zielono mi-turecka zielenina. Między innymi były tam cieńkie szczypiorki, którymi zajadałam się. Myślałam wówczas, że to jakaś turecka odmiana szczypiorków. Teraz niespodziewanie odkryłam, że moja balkonowa dymka jest bardzo podobna do tych tureckich szczypiorków i tak samo genialnie smakuje. Bardzo możliwe, że w hotelu w Turcji podawano nam taką młodą dymkę, chociaż mogł być to też jakiś inny gatunek z rodzaju Alium np. siedmiolatka. Taka malutka dymka jest delikatniejsza od dymki z warzywniaka i bardziej aromatyczna, ale nie ostra. To jest po prosto wersja De Lux dymki, rarytas nad rarytasy i mam to na moim balkonie! Hura! Hura! Hura!

P1360169 — kopia

Dodam jeszcze, że po wsadzeniu dymki do ziemi, następują zmiany w cebulce i  wsadzona cebulka nie nadaje się już do zjedzenia, w jej środku rośnie nowa celulka. Powłoka starej cebulki łatwo schodzi i ukazje, młodą, biała cebulkę, taką jak cebulki na powyższym zdjęciu. Jak ktoś czytał mój post Pędzona cebula, to uzupełnię jeszcze, że  cebula, którą wybieramy do pędzenia pochodzi na 99,9% z uprawy typu 1 lub 2, a więc jest  to cebula w pierwszym roku życia. Od dymki różni się tylko wielkością. Po wsadzeniu jej do ziemi zachowuje się tak jak dymka, im będzie większa tym da nam więcej szypiorku. Nie możemy jednak liczyć na to, że w jej środku urośnie nam nowa cebula, gdyż taka duża cebula jest już przygotowana na to, aby wypuścić pęd kwiatowy i na tym się skupia. Możemy natomiast wykorzystać taką pędzoną cebulę do uzyskania nasion cebuli. Wystarczy pozwolić jej zakwitnąć i później zebrać nasiona. Z nasion możemy sami wychodować sobie dymkę o ile ktoś ma cierpliwość czekać dwa lata na młodą cebulkę ze szczypiorkiem.

Skomentuj

