Rzeżucha na balkonie

W dzisiejszych dziwnych czasach smaczne i zdrowe warzywo jakim jest rzeżucha zostało zamienione w świąteczną ozdóbkę, a przecież rzeżuchę możemy uprawiać od wiosny do jesieni. Wystraczy do tego 5 cm ziemi w płytkim pojemniku stojącym na balkonie czy tarasie. Rzeżucha uprawiana w ziemi na świeżym powietrzu jest bardziej aromatyczna od tej świątecznej na liglinie. W ciekawy sposób urozmaici nam kanapki i sałatki a przy okazji dostarczy nam wielu cennych substancji dla naszego zdrowia. Zakładam fanclub rzeżuchy! Kto ze mną?

P1360065

Dla nieprzekonanych garść informacji o właściwościach rzeżuchy. Rzeżucha dezynfekuje jamę ustną i przewód pokarmowy, działa moczopędnie i wskazana jest przy chorobach nerek, zawiera dużo witaminy C, a także witaminy A, B, PP, K, B2, B6 i kwasu foliowego. Ma bardzo dużo soli mineralnych i pierwiastków w tym żelazo i magnez, a tażke bardzo dużo wapnia, zawiera też potas, miedź i mangan. Jest bogata w łatwo przyswajalny jod, obniża poziom cukru we krwi i ma dużo chromu, który wspiera trzustkę. Ma sporo związków siarki, dzięki czemu wzmacnia włosy. Ze względy na zawartość tak wielu cennych substancji wspomaga leczenie osteoporozy, wzmacnia kości. Pomaga w leczeniu anemii. Chroni wspomagająco przed chorobą wieńcową. Pomaga przy reumatyźmie. Zalecana jest także osobom zmagającym się z problemami skórnymi i łamliwymi paznokciami. Dzięki izotiocyjanianom pomaga chronić przed rakiem, a zwłaszczw przed rakiem płuc. Ponadto oczyszcza krew. Rzeżucha sprawdza się też w kosmetyce, jej sok silnie wybiela przebarwienia na skórze a wcierany w skórę głowy wspomaga porost włosów. Tyle dobroci w takiej małej roślince!

Rzeżuchę najczęściej spożywamy na surowo. Niewielką ilością rzeżuchy posypujemy kanapki lub dodajemy ją do sałatek i twarożku. Z posiekanej rzeżuchy możemy zrobić też masło ziołowe. Rzeżuchą możemy posypać jajecznicę, ziemniaki, makaron, ryż czy co tam kto lubi. Ze względu na silne właściwości moczopędne rzeżuchę zjadamy z umiarem. Porcja wielkości 1-2 łyżeczek do herbaty dziennie wystarczy.

Moja uprawa

Na początku napisałam, że do uprawy rzeżuchy wystarczy 5 centymetrów ziemi, moja balkonowa rzeżucha ma zaledwie 1,5 cm ziemi i też świetnie rośnie. Posiałam ją w dawnej kuwecie fotograficznej, płytkiej i szerokiej. Nasionka wysiałam rzutowo czyli tak samo jak w domu na liglinę i wyrosła mi bujna i zielona. Możliwe, że gdyby miała zalecane 5 cm ziemi roślinki byłyby silniejsze, a nie takie delikatne jak moje. Zbytnio się tym nie przejmuję, bo rzeżuchę i tak najlepiej jest spożywać młodziutką, wtedy ma najwięcej wartości zdrowotnych. Rzeżuchę należy zjeść zanim urośnie powyżej 10-15 cm, moja ma teraz może z 6 cm, a jest już w większości zjedzona. Dosyć silne działanie moczopędne rzeżuchy, o którym wspominałam powyżej powoduje, że zjadam ją małymi porcjami i to nie codziennie, tylko co 2-3 dni. Ostatnio zcięłam rzeżuchę widoczną na poniższym zdjęciu i dołożyłam do niej kilka gałązek pietruszki. Zieleniną widoczną w misce posypałam danie obiadowe zawierające dużo papryki i pomidory. Efekt moczopędny był wyraźny i zdecydowany. Take oczyszczenie od czasu do czasu nerek nie przeszkadza mi. W jednym posiłku umieściłam moczopędną rzeżuchę, również moczopędną pietruszkę, moczopędne pomidory i lekko moczopędną paprykę, ale za to w dużej ilości i uzyskałam dosyć duży moczopędny efekt. Mi to nie przeszkadzało, jednak byłabym ostrożna w podawaniu rzeżuchy dzieciom, zwłaszcza mniejszym, a większym  w minimalnych ilościach. Osoby dorosłe również powinny zachować umiar, aby nie podrażnić pęcherza moczowego. Z biologicznego punktu widzenia rzeżucha jest warzywem z rodziny kapustowatych, jednak siłę działania ma zbliżoną do ziół i tak jak zioła należy stosować ją z umiarem i z przerwami.  Nie zmienia to faktu, że jest to bardzo cenne dla naszego zdrowia warzywo i warto od wiosny do jesieni wysiewać ją i po trochu się nia zajadać.

P1360094

Jedna uwaga do wpisu “Rzeżucha na balkonie

Skomentuj

