Simit – turecki obwarzanek

pyszne precle np. z makiem albo z sezamem

pyszne precle np. z makiem albo z sezamem

Obwarzanki były dla mnie zawsze symbolem Krakowa. Każda wizyta w Krakowie oznacza delektowanie się krakowskimi obwarzankami. Moimi ulubionymi są obwarzanki z makiem, chyba najbardziej popularne w Krakowie. Jakie było moje zdziwienie gdy podczas pobytu w Turcji zobaczyłam stragan z obwarzankami. W pierwszej chwili pomyślałam, że to jakiś Polak z Krakowa je sprzedaje. Oczywiście musiałam kupić. Panowie zachwalali obwarzanki z sezamem, panowie byli niewątpliwie Turkami i zachwali obwarzanki jako tradycyjną turecką przekąskę. Jak później dowiedziałam się, obwarzanki z sezamem są najbardziej popularne w Turcji, chociaż były też obwarzanki z makiem i bez posypki. Turecki obwarzanek po turecku nazywa się simit.

Przygotowuje się je trochę inaczej niż te krakowskie. Krakowskie są bardziej postne, przygotowywane są z mąki, tłuszczu, cukru, drożdży soli i wody  i przed pieczeniem zanurzane są na chwilę we wrzątku co nadaje im charakterystyczną konsystencję i smak. Są dosyć twarde, można przechowywać je przez dłuższy czas. Tureckie simity natomiast zbliżone są bardziej do drożdżowych bułek, ale mają kształt obwarzanek. Robi się je z mlekiem zamiast wody oraz z dodatkiem jajek, jest też oczywiście mąka, są drożdże, jest olej, sól i cukier.  Simity nie są zanurzane we wrzątku jak nasze obwarzanki. Po wyrośnięciu są smarowane rozbełtanym jajkiem i posypywane najczęściej sezamem. Jajka w cieście nie ma, jajko służy tylko do posmarowania simita, aby ładnie się błyszczał. Simity często sprzedawane są świeżo upieczone, jeszcze ciepłe. Takiego ciepłego, świeżo upieczonego  simita właśnie kupiłam sobie i zjadłam z apetytem przy okazji zwiedzania Muzeum Etnograficznego w Ankarze. Panowie stragan z simitami rozstawili na parkingu przy muzeum. Kolejne spotkanie z simitami miałam w Stambule. Tym razem simity sprzedawane były w tradycyjny turecki sposób. Pan simitczi, czyli pan, który sprzedaje simiti, chodził po placu pomiędzy ludźmi z tacą na głowie, na której ułożone były simity. i co chwilę głośno wołał ‚simit’. Świeże simity są chętnie jedzone przez Turków na śniadanie, są tradycyjnym elementem tureckiego śniadania. Turecki simit stał się również moją ulubioną przekąską.

Skomentuj

