Zwierzęta Sahary

P1100094Nie pokażę Wam wszystkich zwierząt żyjących na Saharze, kilka jednak widziałam. Na Saharze byłam na dwudniowej wycieczce podczas pobytu w Tunezji. Chciałam zobaczyć przede wszystkim wydmy, te niezmierzone piaszczyste przestrzenie. Zobaczyłam je i jeszcze dużo, dużo więcej innych rzeczy. Siłą rzeczy nie miałam spotkań z dziką przyrodą oko w oko. Moje spotkania z pustynnymi zwierzętami to absolutnie turystyczna komercja, którą przyjmowałam z lekkim zdziwieniem i niedowierzaniem. Mimo wszystko cieszę się, że widziałam te zwierzęta.

Na zdjęciu, tak to jestem ja na wielbłądzie. Wielbłąd to najbardziej znane pustynne zwierzę. Na Saharze żyją wielbłądy jednogarbne tzw. dromadery. Jadąc na wielbłądzie siedzi się z tyłu za garbem. Zwierzęta Sahary to nie tylko zwierzęta dziko żyjące, ale także zwierzęta domowe, hodowlane. Wielbłądy zaliczają się do tych drugich, chociaż widziałam na Saharze stada półdzikich wielbłądów, które same pasą się przemierzając pustynię w poszukiwaniu jakichś źdźbeł traw.  Podobno do rodzimego gospodarstwa przychodzą raz na kilka tygodni. Innym dzikim zwierzęciem, które czasami staje się zwierzęciem domowym jest lisek pustynny fenek. Liski pustynne są najmniejszymi zwierzętami z rodziny psowatych, mają bardzo dużo wdzięku i uroku i często trzymane są w domach tak jak psy.

P1100067 - Kopia

Lisek ze zdjęcia był fotozwierzątkiem, tzn. przy szosie stał sobie taki jeden miejscowy pan i miał ze sobą trzy pustynne zwierzątka, z którymi można było sobie robić zdjęcia, oczywiście nie za darmo. Drugim fotozwierzątkiem był skorpion. Tak, skorpion to zwierze, które żyje na Saharze. Na Saharze żyje najbardziej jadowity gatunek skorpiona, skorpion żółty. Skorpiony w dzień zakopują się w piasku dla ochłody, tak więc idąc po piasku pustyni nigdy nie wiemy czy przypadkiem nie nadepniemy na skorpiona. Z tego powodu po pustyni nie wolno chodzić boso ani w klapkach co turyści często robią nie zdając sobie sprawy z niebezpieczeństwa. Fotoskorpion miał ucięty kolec jadowy, tak więc bez obaw można było robić sobie z nim zdjęcia. Czy zdjęcie ze skorpionem może być atrakcyjne ? Ależ tak, wystarczy położyć sobie go np.w takim miejscu jak ta pani.

P1100068

Trzecim fotozwierzątkiem był kurhannik, ptak drapieżny z rodziny jastrzębiowatych. Kurhannik, niewątpliwe dzikie zwierze, był jednak ptakiem oswojonym, który przeszedł szkolenie przez sokolnika. Przyzwyczajony był do turystów, jednak byłam jedną z nielicznych osób z naszej grupy, która wzięła go na rękę.

P1100034

Fotozwierzątka w Tunezji to dosyć popularny sposób zarabiania na turystach, a jednak mimo wszystko cieszyłam się, że miałam sposobność zobaczyć je z bliska. Jedynymi autentycznie dzikimi zwierzątkami jakie widziałam w tym fotomiejscu były mrówki, duże mrówki, które chodziły po piasku. Chciałam wspomnieć o jeszcze jednym fotozwierzątku, które widzieliśmy podczas tej wycieczki. Było to w Górach Atlas. Góry Atlas graniczą bezpośrednio z Saharą i również mają pustynny charakter. Tak samo jak na Saharze poza oazami, prawie nie ma tam życia.  Zwierzątko, a właściwie zwierzątka, bo było ich kilka, prezentowane były w oazie Tamerza. Czy były fotogeniczne oceńcie sami.

P1090738 - Kopia

Czy turyści chcieli mieć takie zdjęcia? Prawdę mówiąc niewiele mieli do powiedzenia, byli zaskakiwani przez miejscowych panów, którzy bez pytania umieszczali je na turystach. Te zwierzątka to biczogony, jaszczurki z rodziny agam. Biczogony żyją zarówno w Górach Atlasu jak i na samej Saharze, zresztą tak samo jak zwierzęta prezentowane na piaszczystej Saharze. Fakt iż panowie prezentują je turystom oznacza, że są to zwierzęta charakterystyczne dla tego rejonu. Sposób prezentacji pustynnej fauny jest dość osobliwy, aczkolwiek skuteczny. W oazach na pustyni żyją też zwierzęta domowe, kozy, owce, kury, a także psy i koty, a  w większych oazach nawet konie.

Które spotkanie ze zwierzętami Sahary zrobiło na mnie największe wrażenie? Chyba jak jechaliśmy jeepami przez pustynie o zachodzie słońca  i nagle przed nami wyłoniło się stadko wielbłądów, przebiegły przed samochodem i po chwili zniknęły za jakąś wydmą,

Skomentuj

