Turecka herbata jabłkowa elma çayım

P1150548Polska to jabłkowa potęga, jabłka zjadamy na surowo, w szarlotkach, jabłecznikach i różnych innych deserach i wypiekach, dodajemy jabłka do pieczonego drobiu i innych mięs, robimy soki, ocet jabłkowy, cydr i wino owocowe, ale kto z nas pije jabłkową herbatę ? Ten sposób spożywania jabłek jest u nas prawie w ogóle nie znany. Jest jednak kraj, którego  mieszkańcy nie wyobrażają sobie dnia bez jabłkowej herbaty.

Ten kraj to Turcja. Turecka herbata jabłkowa powstaje z jabłek suszonych razem ze skórkami. My też suszymy jabłka, ale najczęściej zjadamy je jako przekąskę. W Turcji natomiast suszone jabłka są rozdrabniane na  małe kawałeczki. Wystarczy zalać je gorącą wodą, odczekać chwilę i można pić. Taka herbata ma bardzo dużo błonnika, gdy pozostawimy ją na 1/2 godziny, w szklance będziemy mieli delikatną galaretkę. Gdy wypijemy ją od razu, galaretka utworzy się w naszym przewodzie pokarmowym i spowoduje, że nie będziemy odczuwali głodu. Spowoduje też poprawę perystaltyki naszych jelit i oczyści nam jelita. Codzienne, regularne picie herbaty jabłkowej, to radość dla naszych jelit i nasze lepsze samopoczucie. Tak właściwe to nie wiem dlaczego herbata jabłkowa nie jest u nas popularna.

Ok, ok, ok, osoby, które były w Turcji zaraz powiedzą mi, że przecież turecka herbata jabłkowa wygląda inaczej niż opisałam ją powyżej. Będą mieli rację. Turecka jabłkowa herbata ma wiele wariantów. Najbardziej popularny to herbata instant i z taką turecką herbatą jabłkową najczęściej spotykają się turyści. Czy turecka herbata jabłkowa instant jest zła? Jedni mówią, że jest niewiele warta, inni mówią, że jest pyszna i poszukują jej po powrocie do Polski.

Osobiście nie przepadam za herbatami instant, dlatego gdy zobaczyłam w hotelu taki proszek, to długo po niego nie sięgałam. Inni jednak chętnie zalewali go wrzątkiem i pili, więc w końcu i ja spróbowałam, tym bardziej, że niezmiernie intrygowała mnie tabliczka ‚apple tea’. Turecka herbata jabłkowa instant zawiera wyciąg z czarnej herbaty i cukier. Jest słodka, ale to nic dziwnego bo Turcy uwielbiają słodycze i słodkie herbaty. Zawiera też naturalny wyciąg z jabłka. Słowo ‚naturalny’ jest tu kluczowe i prawdopodobnie dzięki niemu właśnie turecka herbata jabłkowa, ma tylu zwolenników. Jak uzyskuje się taki naturalny wyciąg owocowy w herbatach instant ? Są dwie metody. Jedna polega na sproszkowaniu wysuszonych/liofizowanych owoców, a druga na wysuszeniu soku owocowego. Ta pierwsza wydaje mi się bardziej wartościowa, gdyż proszek owocowy zawiera błonnik. W drugim przypadku błonnik zostaje oddzielony podczas uzyskiwania soku, więc w sproszkowanym soku już go w zasadzie nie ma. Którą metodą produkowana jest turecka herbata jabłkowa instant ? Przyznaję, że nie wiem, ale podejrzewam, że obydwie metody mogą być stosowane.

Turecka herbata jabłkowa instant, którą popijałam w hotelu, tak mi zasmakowała, że przy pierwszej okazji, wybrałam się do marketu, aby kupić ją sobie i przywieść do Polski. To właśnie tam odkryłam, że turecka herbata jabłkowa, tureckiej herbacie jabłkowej nie równa. W efekcie wyszłam z siatką pełną różnych herbat jabłkowych. Warto tutaj dodać jeszcze, że oprócz jabłkowej herbaty instant, w Turcji popularne są także inne herbaty owocowe instant, przy czym zdecydowanie najpopularniejszą jest właśnie herbata jabłkowa. Druga w kolejce jest herbata instant z granatu, ją również piłam w hotelu. Piłam też inne, bo mieliśmy do wyboru chyba z osiem różnych owocowych herbat instant. Jednak moją ulubioną pozostała herbata jabłkowa.

A tak wyglądają kupione przeze mnie herbaty jabłkowe. Na pierwszym zdjęciu jest herbata opisana przeze mnie na początku postu, zrobiona z kawałków suszonych jabłek i herbata instant. Na drugim zestaw dwóch herbat instant, jabłkowa i herbata z granatów. W markecie była też herbata jabłkowa instant w granulkach, ale na nią nie zdecydowałam się. Były też inne, innych firm.

P1140170 P1140171

W tureckich książkach kucharskich znajdziemy przepis na turecką herbatą jabłkową, Wg mnie to jednak jest raczej kompot, gdyż każą zagotować kawałki jabłek ze skórkami z kawałkami pomarańczy, również ze skórkami i z cynamonem. Dodać cukier i już mamy tradycyjną turecką herbatę jabłkową.

2 uwagi do wpisu “Turecka herbata jabłkowa elma çayım

  1. Interesująca ciekawostka kulinarna. Dopóki nie zakupię oryginalnej tureckiej jabłkowej, będę dodawać do czarnej herbaty susz jabłkowy – jak cytrynkę :).

    Lubię to

Skomentuj

