Boonekamp bitter

38567754Bittery to likiery zrobione na bazie gorzkich ziół i w zasadzie bez cukru i właśnie dlatego nazywają się bittery w odróżnieniu od słodkich likierów. Bitter po polsku znaczy gorzki. Bittery rozpoczęły swoją karierę w XVIII w. a jej szczyt przypadał na wiek XIX.  Większość z nich została wymyślona przez medyków lub farmaceutów, którzy kierowali się zdrowotnymi właściwościami ziół. Każdy bitter ma swój unikalny skład ziół. Wśród bitterów można wyróżnić grupę określaną jako Boonekamp.

Próbowałam dojść skąd wzięła się nazwa Boonekamp i znalazłam, że przed II wojną św. w Poznaniu produkowana była Gnesnania Boonekamp nazwana tak od nazwiska właściciela: Bohn. Z drugiej strony bitter Boonekamp popularny był w Niemczech w XIX w. Który producent o nazwisku Boon jako pierwszy go wymyślił niestety nie wiem. Wiem natomiast, że wszystkie Boonekampy mają bardzo podobny skład ziół, z których zostały wyprodukowane, a więc i podobny charakterystyczny smak, smak Boonekampa. Do Boonekampów teoretycznie zalicza się też nasza wódka gorzka żołądkowa, nie wiem jednak, czy obecnie dostępna wódka żołądkowa ma smak charakterystyczny dla Boonekampa bo nie piłam jej. Ta przedwojenna poznańska Gnesnania Boonekamp (Gnieźnieńska Bonówka) miała dopisek gorzka żołądkowa. Będąc kiedyś dawno, dawno temu w Niemczech, kupiłam natomiast Boonekamp Krauter Bitter . Dowiedziałam się wówczas, że alkohol ten pije się jako napój orzeźwiający w taki sposób, że niewielką ilość wlewa się do szklanki wody. Powstaje gorzki, ale w sumie dosyć przyjemny napój. Niedawno wpadłam na pomysł wyprodukowania własnego Boonekampa. W tym celu nabyłam paczuszkę ziół widoczną na zdjęciu. Zmodyfikowałam jednak nieco przepis. Zioła przeznaczone są na 2 litry alkoholu, a ja zalałam je zaledwie 0,7l wódki. Później, gdy po maceracji zlałam alkohol do butelki, uzupełniłam wodą do jednego litra.  W ten sposób uzyskałam mocny wyciąg ziołowy o niższej zawartości alkoholu. Mój Boonekamp jest tak gorzki, że nie da się go pić samego, ale też nie planowałam tak go używać. Z przyjemnością natomiast wlewam niewielką ilość bittera do dużej szklanki wody i popijam. Czasami słodzę napój syropem owocowym i wtedy popijam go z jeszcze większą przyjemnością. Każdy producent Boonekampa strzeże tajemnicy produkcji, a więc i dokładnego składu użytych ziół. Z literatury wiem jednak, że Boonekamp powinien zawierać piołun lub centurię. Mój zawiera obydwa i do tego jeszcze gorzkiego drapacza. Każdy kto próbował kiedykolwiek naparu z piołunu lub tysięcznika (centurii) wie jaka to gorycz i właśnie takiej goryczy należy spodziewać się po Boonekampie jednakże wzbogaconej innymi ziołami. W moim bitterze za gorycz odpowiada głównie tysięcznik. Na poniższych zdjęciach widać proporcję bittera do wody przy sporządzaniu napoju oraz napój z sokiem.

P1240556 - Kopia P1240559 - Kopia

2 uwagi do wpisu “Boonekamp bitter

  1. Czy smak Twojego Boonekampa przypomina tego oryginalnego? I drugie pytanko – czy taki wyciąg ma jakieś właściwości zdrowotne (zioła), czy raczej jest do raczenia się smakiem? 🙂

    Polubienie

  2. To są prawdziwe zioła, a nie sztuczne aromaty, więc mają właściwości zdrowotne tak jak wszystkie zioła. W tym zestawie są przede wszystkim zioła poprawiajające trawienie czyli na żołądek. Stąd nazwa ‚Gorzka żołądkowa’. Moim zdaniem mój Boonekamp smakuje tak jak typowy Boonekamp, ale to może być też kwestia gustu 🙂

    Polubienie

Skomentuj

