Górska Herbata z Grecji

P1020099W miejscowości Loutraki w Grecji, gdy wróciliśmy ze zwiedzania, mieliśmy pod wieczór trochę czasu wolnego. Wybrałam się więc na spacer po miasteczku zaglądając tu i tam, aby wczuć się lepiej w lokalny klimat.

Zajrzałam do piekarni. Chciałam kupić jakąś bułeczkę, która wpadła mi w oko, ale dwie sprzedawczynie obecne w sklepie odmówiły mi sprzedaży bułki, bo miałam przy sobie tylko 50 Euro.  Po chwili spotkałam kolejną piekarnię, od razu pokazałam banknot i zapytałam czy dostanę rogalika. Oczywiście, że nie mogę zapłacić takim banknotem za rogalika! Tym razem jednak pani z piekarni uśmiechnęła się do mnie miło i podała mi rogalika, zapłaci Pani przy okazji, powiedziała. Loutraki to miejscowość turystyczna, a ja bynajmniej po grecku nie mówiłam, prawdopodobieństwo więc, że kiedyś przyjdę zapłacić było znikome. Zajadałam rogalika i próbowałam zrozumieć Greków. Tak doszłam do marketu. W markecie zaciekawiły mnie tylko kandyzowane wiśnie w różnych kolorach, wiśniowym, zielonym, niebieskim. Miałam już wychodzić, gdy przy kasie zobaczyłam niepozorne torebki z jakimiś ziołami i napisem Mountain Tea. Z marketu wyszłam z torebką Górskiej Herbaty i rozmienionym banknotem. Mina pani z piekarni, jak weszłam i podałam pieniądze za rogalika była bezcenna, zupełnie się mnie nie spodziewała. Nadal nie rozumiem Greków. Dopiero po powrocie do Polski poszukałam informacji na temat mojej Górskiej Herbaty z Grecji. Roślina nazywa się Sideritis, po polsku Gojnik i należy do rodziny jasnowatych. Rośnie w górach, stąd nazwa Górska Herbata. Gojnik rośnie nie tylko w Grecji, ale także w Turcji, Bułgarii, Macedonii, Albanii, a nawet na Krymie, przy czym w różnych masywach górskich rosną różne odmiany Gojnika, nawet w Grecji rośliny z różnych regionów kraju nieco różnią się. Górska herbata popularna jest wszędzie tam gdzie rośnie, chociaż w różnych krajach ma różne nazwy. Pije się ją w celach zdrowotnych w okresie jesienno zimowym. Zapobiega przeziębieniom, leczy choroby górnych dróg oddechowych, ale również korzystnie wpływa na wątrobę,nerki i układ pokarmowy. Nic dziwnego, że jest tak chętnie pijana.  Zawiera dużo żelaza, inne minerały, przeciwutleniacze, flawonidy i olejki eteryczne. Na opakowaniu mojej herbaty była instrukcja parzenia, zgodnie z którą niewielką ilość, czyli trochę kwiatków i trochę łodyżek, należy zalać  wodą, zagotować i na małym ogniu przez chwilę gotować, po czym przecedzić. Grecy Górską Herbatę piją z miodem, często rano do śniadania, w zimie ciepłą, latem zimną. Podobno zwyczaj picia Górskiej Herbaty w Grecji sięga czasów starożytnych. Mi osobiście Górska Herbata smakuje, jest bardzo delikatna w smaku. Dotychczas piłam ją głównie zimą w okresie przeziębieniowym, ale może warto popijać ją też latem. W Polsce Górską Herbatę można kupić w sklepach internetowych, a jak ktoś jest z Trójmiasta, to polecam delikatesy Agora w Gdyni w Rivierze. Herbatę Górską dostaniemy tam bez problemu, jak i inne greckie specjały. Panie sprzedawczynie również popijają Górską Herbatę.

herbata-gorska-grecka

PS. Na zdjęciu widoczny jest krajobraz górski z wyspy Zakynthos. Ach, jaka piękna ta Grecja.

Skomentuj

