Jego wysokość eukaliptus

P1020473

Eukaliptusy to jedne z najwyższych drzew na świecie. Osiągają wysokości 100 m, a niektórzy twierdzą nawet, że 150 m. Aby je zobaczyć nie musimy jechać do dalekiej Australii, ojczyzny eukaliptusów.

Moje pierwsze spotkanie z eukaliptusem miało miejsce w Grecji na wyspie Zakynthos. Było to drzewo widoczne na powyższym zdjęciu. Te małe drzewka na dole to oliwki. Tak, tam na dole rośnie cały oliwny gaj, a ponad nim góruje potężny eukaliptus. Ta ogromna różnica w wysokości drzew, która wydała mi się wręcz nie rzeczywista, sprawiła, że uznałam eukaliptus za drzewo niezwykłe. Kolejny wyjazd do Grecji wyniósł moją znajomość z eukaliptusem na wyższy poziom, w dosłownym tego słowa znaczeniu. Mieszkałam na drugim piętrze i za oknem miałam taki widok. Rano, w południe, wieczorem i w nocy, cały czas delikatnie szumiały za oknem liście eukaliptusa. Drzewo upodobała sobie parka młodych sierpówek.

P1150181

Szybko przyzwyczaiły się do mojego widoku i tak razem siedzieliśmy sobie w przyjemnym cieniu eukaliptusa, tzn. ja siedziałam na balkonie, nie na gałęzi. Zwróćcie uwagę na sposób ułożenia liści. Wszystkie wiszą ponowo w dół w taki sposób, aby być jak najmniej wystawionym na słońce. Przez to dają bardzo mało cienia. Eukaliptus uważany jest za drzewo, które prawie w ogóle nie daje cienia. Liście eukaliptusa są zimozielone tzn., że nie są zrzucane na zimę, tylko cały czas takie zieleniutkie wiszą sobie na drzewie. Zawierają za to dużo olejku eterycznego. Olejek eukaliptusowy pozyskiwany z liści eukaliptusa, jest jednym z najpopularniejszych olejków eterycznych na świecie i jednym z najcenniejszych. Jest silnie aseptyczny, przeciwwirusowy, zabija grzyby i pierwotniaki, Do dzisiaj niektórzy chirurdzy nasączają nim opatrunki przykrywające ranę, aby przyspieszyć gojenie. Olejek może być stosowany do inhalacji, gdyż zwalcza wszelkie choroby górnych dróg oddechowych, do masażu, w tym przypadku zadziała przeciwbólowo i rozgrzewająco, zlikwiduje nam też wszelkie wypryski i stany zapalne skóry, do kąpieli, a także do odświeżenia powietrza w mieszkaniu, zabije nam roztocza  i zarazki fruwające w powietrzu. Eukaliptusy są nie tylko bardzo wysokie, ale też bardzo szybko rosną i piją bardzo dużo wody, tak, że czasami sadzi się je w celu osuszenia terenów bagiennych. Drewno eukaliptusów jest także bardzo cenne, gdyż bardzo mocno opiera się gniciu. Wyrabia się z niego meble i używane jest w szkutnictwie. Do kompletu należy jeszcze dodać, że w Australii, liście eukaliptusów są wielkim przysmakiem misiów koali. Wracając ma mój grecki balkonik, muszę dodać, że ‚mój’ eukaliptus był stosunkowo młodym drzewem i na młodych pędach miał liście zupełnie inne od liści ‚dorosłych’.

Początkowo nie mogłam się temu nadziwić, ale u eukaliptusów to podobno normalne.P1150448

Jednak jeszcze bardzie zdziwiłam się gdy zobaczyłam kwitnący eukaliptus. ‚Mój’, jak już wspominałam był dosyć młodym drzewem i jeszcze nie kwitł. W okolicy rosło jednak  więcej eukaliptusów. Kwitnący eukaliptus wygląda tak:

P1150393P1150395

Uwijały się przy nim skrzętnie pszczoły. Wszyscy zapewne znamy smak cukierków eukaliptusowych. Miód eukaliptusowy smakuje podobnie i polecany jest przy infekcjach górnych dróg oddechowych. Na koniec powiem może, że moja przygoda z eukaliptusem miała miejsce na półwyspie Chalkidiki. Eukaliptusy zostały sprowadzone do Europy, w tym także do Grecji, w XIX w, i w niektórych rejonach do dzisiaj są popularne. Półwysep Chalkidiki jest właśnie jednym z tych regionów, chociaż pierwszego eukaliptusa spotkałam w zachodniej części Grecji na wyspie Zakynthos na morzu Jońskim oddzielającym Grecję od Włoch. No cóż, we Włoszech również możemy spotkać eukaliptusy. Chyba jednak bardziej rozpowszechnione są w Grecji, gdyż nawet nazwa eukaliptus pochodzi z języka greckiego i oznacza ‚dobrze okryte’, co odnosi się do kwiatów.

Skomentuj

