Hiszpański ser Iberico

P1210831

W Hiszpanii produkuje się ponad 100 gatunków sera. Dzisiaj chciałam powiedzieć kilka słów o jednym z najpopularniejszych hiszpańskich serów.

Na etykietce sera widać rysunki krowy, owcy i kozy. Duże obszary Hiszpanii zajmują góry, ok 90% powierzchni to góry i wyżyny. Na tych najbardziej łagodnych stokach pasą się krowy, na bardziej stromych owce, a po skalistych stokach skaczą kozy, skubią trawę i aromatyczne górskie zioła. Pastwiska stanowią ok 20% powierzchni Hiszpanii. Zwierzęta wypasane na górskich pastwiskach dają wartościowe mleko. Produkcja serów w Hiszpanii ma więc solidne podstawy. Sery produkują zarówno duże mleczarnie, jak i niewielkie rodzinne farmy mleczarskie. Na lokalnych targach można znaleźć całe mnóstwo serów krowich, owczych i kozich. Produkuje się też sery mieszane łącząc mleko od krów, owiec i kóz. Taki właśnie jest ser Iberico. Zrobiony jest z mleka krowiego, owczego i koziego. Prawdziwe Iberico musi mieć co najmniej 25% każdego rodzaju mleka i nie więcej niż 40%. Produkuje się jednak również sery o innych proporcjach. Sery typu Iberico są bardzo popularne w Hiszpanii  tak jak u nas Gouda czy salami, są kwintesencją hiszpańskiego sera. Sery Iberico to sery podpuszczkowe dojrzewające, nazywane u nas popularnie serami żółtymi. Są bardzo delikatne, łagodne w smaku, wręcz rozpływają się w ustach. Jada się je na zimno i dodaje do ciepłych potraw. W Hiszpanii w zasadzie wszystkie ‚żółte sery’ dzieli się na trzy kategorie, sery świeże, sery średnio dojrzałe i dojrzałe. W przypadku serów Iberico, serem świeżym czyli tierno nazywa się ser, który leżakuje nie dłużej niż miesiąc, ser półdojrzały czyli semicurado to ser leżakujący od 1 miesiąca do 3 miesięcy, ser leżakujący powyżej 3 miesięcy uznawany jest za ser dojrzały czyli curado. Będąc w Hiszpanii próbowałam całe mnóstwo serów, lokalni sprzedawcy chętnie dają ser na spróbowanie i dokładnie opisują jego cechy oraz czym różni się od innych. Trudno jednak szukać u nich sera Iberico, jest zbyt pospolity, a oni przecież produkują rarytasy. Tak więc po ser Iberico udałam się do marketu. W Carrefour znalazłam ich całe mnóstwo, ser Iberico sprzedawany był w pełnych krążkach od 1kg wzwyż. Nie mogłam się zdecydować który krążek wziąć i  w efekcie nie wzięłam żadnego. Mój dylemat rozwiązał pobliski Lidl, w którym znalazłam sery typu Iberico pokrojone na mniejsze kawałki i w mniejszych opakowaniach. Tutaj sobie nie żałowałam. Kupiłam ser świeży czyli tierno widoczny na zdjęciu w wersji Light z mniejszą ilością mleka owczego, kawałek sera średnio dojrzałego czyli semicurado oraz kawałek sera dojrzałego curado. Dwa pozostałe sery miały klasyczne proporcje poszczególnych gatunków mleka. Dodatkowo kupiłam jeszcze ser podpuszczkowy świeży kozi otoczony w papryce z regionalnej fermy mlecznej. Były tam jeszcze przeróżne inne wymyślne sery, ale moja walizka miała ograniczone rozmiary. Po powrocie do Polski smakowałam przywiezione hiszpańskie sery i chociaż doceniam delicje z małych rodzinnych farm, to moje serce skradł ten pospolity dla Hiszpanów ser Iberico.

2 uwagi do wpisu “Hiszpański ser Iberico

    • Powloka sera zawiera zapewne środki bakteriobójcze i grzybobójcze, które są antybiotykami. Wiele żółtych serów jest dzisiaj tak konserwowanych, więc zaleca się niejadanie skórek.

      Polubienie

Skomentuj

