Kwiat bananowca

P1120686

Jednym z aspektów podróżowania jest odkrywanie świata na nowo. Rzeczy, które dobrze znamy pokazują nam się z innej nie znanej nam dotąd strony. Tak było gdy na wakacjach w Turcji zobaczyłam kwiat bananowca.

Zobaczyłam go zupełnie niespodziewanie w hotelowym ogrodzie. Bananowce rosły tam w celach ozdobnych. Kwiat wydał mi się bardzo duży i zaskoczyło mnie to, że nie był skierowany do góry do słońca jak większość kwiatów tylko zwisał głową w dół. Był inny niż znane mi dotąd kwiaty. Dotychczas byłam przyzwyczajona, że najpierw jest pąk kwiatowy, z pąka rozkwita kwiat, następnie zawiązują się owoce, kwiat przekwita i zostają tylko owoce. Tutaj było inaczej. Wszystkie te fazy odbywały się jednocześnie. Kwiat wyglądał cały czas jak wielki pąk kwiatowy. Z pąka odwijały się ku górze dwa płatki, pod  nimi były małe kwiatki, z których wyrastały banany. Banany wyrastały z kwiatów żeńskich, a na końcu małych bananków dalej kwitły małe kwiatki męskie.

P1120695      P1120690

Kwiatki te przekwitały dopiero gdy banany dorosły. Wcześniej jednak odpadały dwa płatki, pod którymi ukryte były małe bananki. Wówczas odwijały się ku górze kolejne dwa płatki  i kolejna porcja bananów zaczęła rosnąć. Równocześnie nieco wyżej rosła poprzednia grupka starszych braci, a jeszcze wyżej były jeszcze większe bananki, i wyżej jeszcze większe.

P1120693P1120694

Rozwój bananów obserwowałam codziennie przez cały tydzień. Bananowce rosły tuż przy basenie przy leżakach, a ich liście służyły za naturalne parasole osłaniające przed słońcem. Od tamtej pory gdy widzę banany w warzywniaku to przypomina mi się błękitne niebo prześwitujące pomiędzy bananowymi liśćmi.

P1120706 PS. Kwiat bananowca nazywany jest sercem bananowca i jest jadalny. Jest popularny w kuchni azjatyckiej. Jada się go na surowo, duszony, gotowany, w zupach, sosach na wiele różnych sposobów. Ja nie miałam okazji go skosztować … ale może kiedyś.

Skomentuj

